Як правильно перемикати передачі на велосипеді?

Передачі на велосипеді потрібні для максимально ефективного пересування в даних конкретних умовах. Вони дозволяють їхати швидше або витрачати менше зусиль на пересування, ніж одношвидкісна трансмісія. Більш того, на велосипеді з однією єдиною передачею в деяких ситуаціях їхати буде зовсім неможливо (наприклад, в дуже крутий підйом).

Втім, доцільність багатошвідкісний трансмісії на велосипеді сьогодні майже ні в кого сумнівів не викликає. Залишається лише питання в правильному перемиканні передач.

Як же правильно перемикати передачі?

Сформулюємо кілька нескладних, але важливих правил:

  1. Перемикайте передачі тільки під час руху велосипеда (це правило не відноситься до планетарних втулок).
  2. Намагайтеся перемикати передачі, коли навантаження з ланцюга зняте або незначне, інакше годі й зуміти переключитися, і навіть поламати механізми перемикання або порвати ланцюг (це в чималому ступені залежить від якісного рівня компонентів велосипеда). Особливо важко доводиться передньому перемикачеві.
  3. Не рекомендуємо підвищувати передачу при подоланні підйомів, підбирайте передачі перед горою (перемикання на підйомі при необхідності використовують гонщики, але ця техніка вимагає вміння ).
  4. Без належного навику, не перемикайтеся відразу на кілька передач. Робіть це поетапно: дочекавшись чіткої роботи однієї передачі, переходите на наступну (цей момент також залежить від класу устаткування велосипеда і навичка велосипедиста).
  5. Уникайте великих «перекосів» ланцюга.

Розглянемо більш докладно сам процес перемикання:

Звичайний сучасний велосипед має 2-3 зірки спереду і 8-10 зірок ззаду.

Нумерація передніх зірок від 1 до 3, у бік збільшення зірок, нумерація задніх зірок, від 1 до 8 (9,10), в бік зменшення зірок.

Для спрощення візьмемо як приклад популярний бюджетний привід 3 * 8:
Велика передня зірка використовується при їзді по хорошій, рівній дорозі (асфальт або укочений грунт) при відсутності сильного зустрічного вітру. З цією зіркою зазвичай використовуються задні зірки від 8-ї до 4-ї. Хоча в спортивному катанні та на гонках нерідко можна побачити будь-які поєднання.

Середня передня зірка використовується при їзді по грунтовці, поганому асфальту, в поєднанні із задніми зірками з 6-ї по 2-у (що не виключає використання і всього набору задніх зірок). На даних передачах зручно їхати в щільному міському трафіку, маневруючи між різними рухомими і стаціонарними перешкодами. При сильному зустрічному вітрі на шосе також нерідко ставиться середня передня зірка.

Маленька передня зірка використовується з задніми зірками з 5-ї по 1-у. Ці передачі використовуються при їзді в дуже круті підйоми, по заболоченій місцевості, в'язкого бруду, піску, густій траві.

Ті умови, що ми описали вище - лише орієнтир для розуміння, коли і які передачі раціонально використовувати. Але визначальними факторами завжди є конкретні умови їзди і рівень підготовки велосипедиста. Новачкам потрібно завжди пам'ятати про правильне каденс, який в загальному випадку при рівномірному русі не повинен опускатися нижче 60 обертів на хвилину. І пам'ятати, що дивитися потрібно не на перемикачі, а на дорогу.

В ідеалі, потрібно прагнути перейти на інтуїтивний рівень перемикання, яким досконало володіють спортсмени та досвідчені велосипедисти. Для вас має бути абсолютно неважливо, скільки передач і якого типу привід стоїть на вашому велосипеді. Ви не будете замислюватися про переключення взагалі: все буде відбуватися автоматично, залежно від поточної дорожньої або гоночної ситуації.

Чіткість роботи передач залежить від класу устаткування, ступеня зносу деталей, правильного налаштування механізмів, стану тросів і їх сорочок, а також від ступеня забруднення механізмів і ланцюга.

Щоб Ваш велосипед доставляв Вам задоволення, бажано вчасно виконувати всі роботи по налаштуванню і заміні запчастин. Ми із задоволенням допоможемо Вам і радою і ділом!

ОЛІМПІЯ
Україна м. Винница вул. Cоборна 99
+38 (093)8892211
         
Веломагазин від срібного призера Олімпійських ігор П. Хникіна