Як гальмувати?

Якщо вже на велосипеді два гальма, по одному на кожну руку, то непогано б приділити увагу їх правильному використанню. Якщо, звичайно, ви хочете навчитися гальмувати плавно і безпечно.

Народна мудрість    

Народна мудрість рекомендує натискати на два гальма одночасно. Можливо, це і непоганий рада для новачків, що не навчилися досконало грати гальмами - але ці нещасні ніколи не зможуть загальмувати так швидко і спокійно, як велосипедист, який навчився використовувати переднє гальмо.Максимальне гальмування - припиніть паніку Найшвидший спосіб зупинити байк із звичайною колісною базою - це затиснути переднє гальмо так сильно і різко, що заднє колесо майже відірветься від землі. У цій ситуації заднє гальмо ніяк не впливає на гальмування, тому що саме заднє колесо просто втрачає на деякий час зчеплення з ґрунтом.

Я не полечу через кермо?    

Заднє гальмо цілком годиться в ситуаціях, коли зчеплення з ґрунтом погане, або коли переднє колесо ковзає. Але для гальмування на сухій бруківці хорошє саме переднє гальмо і без допомоги заднього забезпечує максимальне гальмівне зусилля як в теорії, так і на практиці. Якщо ви навчитеся правильно використовувати переднє гальмо, то ваші поїздки стануть набагато безпечніше.

Багато байкерів утримуються від використання переднього гальма - бояться перелетіти через кермо. Таке буває, але головним чином з тими, хто не навчився регулювати зусилля, що передається на гальма.Той, хто сподівається на заднє гальмо у всіх обставинах, може потрапити в неприємну ситуацію: потрібно різко загальмувати, і, в паніці затиснувши щосили переднє гальмо в надії миттєво зупиниться, велосипедист вчинить класичний «перекид через кермо». Jobst Brandt висунув правдоподібну теорію, згідно з якою «перекид через кермо» відбувається не стільки через занадто різке гальмування, скільки через те, що під час власне гальмування велосипедист не працює руками «проти гальмування»: сам велосипед зупиняється, тіло ж байкера продовжує рух, поки стегна не наткнуться на кермо - і байк, який не підтримується вагою вершника, перевертається. Цього не станеться, якщо ви використовуєте тільки заднє гальмо, тому що як тільки заднє колесо опиниться в повітрі, сила гальмування перестає діяти. Однак, на жаль, гальмування тільки заднім гальмом вдвічі менш ефективно, ніж гальмування виключно переднім гальмом. Так що уповання на задній гальмо небезпечно для тих, хто їздить швидко.

Важливо використовувати власні руки для контролю положення тіла під час екстреного гальмування - тоді й перекидів не буде. Фактично хороша техніка гальмування перенесення ваги за сідло якомога швидше, і переміщення центру ваги як найдалі. Цей принцип добре діє незалежно від того, чи застосовуєте ви задній, передній або обидва гальма. Використання обох гальм може викликати так званий «риб'ячий хвіст» (fishtailing). Якщо заднє колесо заносить, задня частина байка спробує «обігнати» передню, тому що в цей момент вони мають різні швидкості. Як тільки задня шина починає ковзати, вона!може зрушитися убік так само легко, як і вперед - чого ж в цьому хорошого?Якщо ви не вірите мені, можливо, John Forester переконає вас ... див. Його «Короткі інструкції з використання переднього гальма». (На жаль, вищезгаданий сайт не відрізняється постійністю змісту, тому, можливо, вам доведеться шукати цю статтю в «FAQ ехоконференції rec.bicycles». Англійська назва статті: "Entry in the rec.bicycles FAQ on Front Brake Usage").

Вчимося використовувати переднє гальмо   

Максимальний ефект від гальмування проявляється тоді, коли переднє гальмо затиснуте настільки сильно, що заднє колесо опиняється на межі відриву від землі. Коли таке трапляється, навіть найлегше натискання на заднє гальмо призведе до заносу заднього колеса. Якщо ви їздите на звичайному велосипеді, то найкращий спосіб попрактикуватися у використанні переднього гальма - поїздити по порожній автомобільній стоянці або іншому безпечному простору. Затискайте при гальмуванні обидва гальма, але все ж великі зусилля направляйте на передній. Продовжуйте педалювати під час гальмування, щоб ваші ноги негайно повідомили вам про те, що почався занос заднього колеса. Тренуйтеся, тренуйтеся і ще раз тренуйтеся, поки не відчуєте, що у вас виходить швидке, на межі підскоку заднього колеса, гальмування.

Деякі воліють велосипеди без системи передач (у Росії це переважна більшість велосипедів - будемо вважати, що у них ручний, а не ніжні гальма). Коли ви різко гальмуєте переднім гальмом на такому велосипеді, ланцюг прекрасно «доводить до вашого відома» ситуацію в районі заднього колеса. Це, до речі, одна з причин, по якій велосипеди без системи передач краще для зимового катання. Якщо ви їдете на такому велосипеді тільки з переднім гальмом, ваші ноги абсолютно точно повідомляють вам про те, що гальмування досягло максимуму. Як тільки ваш «простий» велосипед навчить вас цьому, ви відразу зрозумієте, як ефективно гальмувати тільки переднім гальмом на більш «просунутих» велосипедах.

Коли використовувати заднє гальмо?     

Досвідчені велосипедисти використовують тільки переднє гальмо приблизно в 95% випадків, але бувають ситуації, коли заднє гальмо все-таки переважніше:

* Слизьке покриття. На хорошій, сухий бруківці абсолютно неможливо при гальмуванні відвести переднє колесо в занос. На слизькому покритті це цілком можливо. Майже неможливо вивести переднє колесо із заносу, тому якщо ризик великий, краще контролювати швидкість велосипеда за допомогою заднього гальма.

* Вибоїни і нерівності дороги. На поганих дорогах ваші колеса постійно скачуть і висять у повітрі. У таких випадках не варто використовувати переднє гальмо. Якщо ви затиснете переднє гальмо в той момент, коли переднє колесо відірвано від землі, воно зупиниться, а приземлення на нерухоме переднє колесо - це Дуже Велика Гидота.

* Прокол переднього колеса. Якщо покришка переднього колеса раптово порветься, або камера раптово здується, вам доведеться використовувати задній гальмо, щоб загальмувати безпечно. Гальмування колесом, шина якого пошкоджена, може призвести до того, що шина вилетить з обода, і справа закінчиться аварією.

* Порваний трос ... або яка-небудь інша поломка переднього гальма.

Яке гальмо з якого боку?

Існує важлива розбіжність з питання про те, як ставити гальма на кермо:

  * Деякі велосипедисти вважають, що найкраще праворуч ставити то гальмо, яке вимагає більше зусиль (тобто, як вони вважають, задній гальмо). Звичайно, це велосипедисти - правші, для лівшів - навпаки.
  * Мотоциклісти завжди ставлять праворуч рукоятку переднього гальма, так що велосипедисти, за сумісництвом є мотоциклістами, воліють систему «передній - праворуч, задній - зліва».

Є й помітні національні традиції:

* У країнах з правостороннім рухом прийнято ставити гальма так, щоб переднє гальмо управлялося лівою рукою.                    * У країнах з лівостороннім рухом, відповідно, все навпаки - переднє гальмо управляється правою рукою.                                  Мені здається, що ці національні стандарти є наслідок того, що велосипедист повинен подавати сигнали руками, а під час подачі сигналів необхідно контролювати основне гальмо. Ця логічна думка, на жаль, супроводжується невірним припущенням про те, що основне гальмо - заднє.
На жаль, багато недосвідчених велосипедистів і не велосипедистів думають, що використання переднього гальма небезпечно, і що при натисканні на переднє гальмо ви неминуче блокуєте переднє колесо, перелітаєте через кермо і проламуєте собі череп. Це трапляється, але вкрай рідко, і вже ніяк не з тими, хто їде на справному велосипеді і вміє правильно поводитися з переднім гальмом.


  Небезпека більш реальна для велосипедів з пошкодженими ободами або невірно налаштованими гальмами. Небезпека навіть більше для велосипедистів, які звично покладаються на одне тільки задне гальмо, будучи поставлені в ситуацію, коли необхідно екстрено загальмувати. Панікер, що не звичний до використання переднього гальма, дійсно може натиснути на нього з усіх сил, і скрутити собі шию.

Багато хто скаже вам, що небезпечно використовувати переднє гальмо на повороті; я б відповів, що це так, якщо ваша техніка повороту неправильна. Центр ваги велосипедиста повинен нахилятися в бік; це вимагають закони фізики. Є три способи зробити це. Перший спосіб - нахилити тільки байк. Другий - нахилити тільки тіло. Третій, і в більшості випадків правильний - нахилити і тіло, і байк в одній площині, як єдине ціле.

Нахил байка і велосипедиста в різних режимах заважає управлінню, виводячи центр ваги з площини коліс. Якщо ви застосовуєте в цей момент переднє гальмо, сила гальмування впливає на ручне управління, яке тепер теж не знаходиться в одній площині з вектором сили. Jobst Brandt придумав прекрасний спосіб доказу цього факту: спробуйте їхати прямо, але стійте на одній педалі на «перекошеному» байці. Якщо ви сміливі, натисніть переднє гальмо - тільки обережніше.

Слід допустити деяку амбівалентність щодо державних постанов про однаковому налаштуванні велосипедів. У США фактично держава вимагає установки системи «передній - зліва» на все нові велосипеди. Я дуже заперечую проти цього. Одного разу через таку системи я потрапив в аварію: їхав на незнайомому велосипеді з системою «передній - зліва», а думав, що використовую систему «передній - праворуч». Я виїхав на перехрестя - і тут мене підрізала машина. Інстинктивно я стиснув гальмо правою рукою - і, оскільки це було заднє гальмо, то загальмував з великими труднощами!
Додам ще один аргумент на користь системи «передній - праворуч»: більшість з нас - правші. Я думаю, ви погодитеся, що переднє гальмо вимагає більшого зусилля, ніж заднє - таким чином, воно і повиннно управлятися більш сильною рукою.

ОЛІМПІЯ
Україна м. Винница вул. Cоборна 99
+38 (093)8892211
         
Веломагазин від срібного призера Олімпійських ігор П. Хникіна