Дискові гальма велосипеда: за і проти

Дискові гальма (огляд)

Ідея дискового гальма проста. На втулці колеса зліва, поряд із спицями закріплений сталевий диск. За допомогою досить примітивного пристрою до диска, що обертається праворуч і ліворуч притискаються колодки. Чим сильніше притиснуті колодки, тим більше сила гальмування. Ось, власне і все)

Обода, крім рідкісних винятків, роблять з алюмінію і конструкторам доводиться викручуватись, підбираючи для колодок хитрі композиції, які не надто сильно терли б обід, але добре гальмували. Абразивні колодки зітруть обід миттєво, а сталевий диск може працювати роками. Сталеві диски зазвичай мають діаметр від 140 до 200 мм.

Дискові гальма представлені на ринку відносяться до одного з трьох типів:

  • - Гідравлічні 
  • - Механічні 
  • - Гібридні

Гідравліка. Керуючий циліндр з поршнем розміщений в гальмівній ручці на кермі. Силовий циліндр (можуть бути і два) приводить в дію гальмівні колодки. Сполучені вони спеціальним високоміцним рукавом. Вся система герметична і заповнена рідиною (маслом).

У переважній більшості ці гідравлічні системи (Г.С.) не мають розширювального бочка, тому ремонт і заміна масла вимагають навику і, нерідко, спеціальних інструментів.

Механіка. Конструкція механічних дискових гальм така: як у звичайному, (ві-брейк), трос тягне приводний важіль, і простий механізм притискує гальмівні колодки до диска. Механізми не дуже витончений і різноманітні. Це або багатозахідний ходовий гвинт, як в кран буксе домашнього водопроводу, клин або кулачок. Клин і кулачок близькі родичі, тільки один переміщається, інший повертається навколо осі. Трос і колодки здійснюють рух в різних, взаємно перпендикулярних площинах.

Гібриди. Гібридні велосипедні гальма поєднують механіку і гідравліку. Трос, за допомогою важеля, впливає на гідравлічну частину цілком розташовану в корпусі гальма, і складається з двох циліндрів (управляючого і силового), і невеликого об'єму масла між ними.

Плюси і мінуси дискових гальм

Плюси дискових гальм:

    - Більший коефіцієнт тертя між абразивом і сталевим диском в порівнянні з тертям колодки об алюмінієвий обід;
    - Незалежність від погодних та дорожніх умов  (не забиваються брудом і снігом) ;
    - "Вічні" обода ;
    - Більший термін служби абразивних колодок і дисків ;
    - Велика потужність гальмування;
    - Нормальна робота гальма при пошкодженні обода;
    - Сталеві диски на відміну від алюмінієвих ободів не боятися сильного розігріву при гальмуванні (важливо в гірських умовах і для "DH" -даунхілла) ;
    - Велика точність дозування гальмівного зусилля;
    - Реалізований принцип "відрегулював і забув";

Мінуси дискових гальм:

  - Висока ціна;
  - Вага (у деяких моделей);
  - Підвищені вимоги до торсіонної жорсткості амортизаційної вилки (не всяку вилку рекомендують використовувати з дисковим гальмом);
  - Складність інсталяції (установки), особливо для гідравлічних систем;
  - Обмежена ремонтопридатність в польових умовах (для гідравліки) ;
  - Велике навантаження на набір спиці колеса (щоб її знизити діаметр фланців на втулках збільшують);
  - Складність заміни абразивних колодок.

Які ж гальма вибрати - звичайні або дискові?

При виборі велосипеда треба розуміти, що дискові гальма дорожче, ніж V-brake, це означає, що він "з'їдає" від ціни велосипеда за рахунок якихось інших компонентів. Іншими словами за одну і ту ж суму, той велосипед, на якому немає дискових гальм має краще обладнання, ніж той, який з дисковими гальмами.

Звичайно, дискові гальма - це безсумнівно рух вперед, тут доречно автомобільне порівняння - "автомат" або ручна коробка передач. Дискові гальма - сучасніші, ніж обідні. Так, і зовні, мабуть, ніщо не зробить так привабливим велосипед, як дискові гальма.

Тому ми вважаємо, що якщо дозволяє бюджет, треба все-таки вибирати велосипед "на дисках".

Різниця між трьома системами дискових гальм прямо випливає з їх конструктивних особливостей.

Гідравлічні системи мають поки явні переваги, так як зусилля передається за допомогою  рідини; мають мінімум поверхонь для тертя; відсутні люфти; легко регулювати і дозувати гальмівне зусилля; швидше відводять колодки від диска при відпуску гальмівної рукоятки; велика потужність гальма.

Механічні дискові гальма поступаються своїм гідравлічним побратимам із за наявності люфтів; труться; пружності передавальних ланок; підвищеного зносу. Для прикладу трос передає зусилля на заднє гальмо має велику довжину, треться об "рубашку", поступово витягується, злегка пружинить, міняє довжину залежно від температури.

Але механічні системи мають і незаперечні переваги: менша ціна, більше надійність, простота ремонту та обслуговування, навіть у польових умовах, можливість сполучення з будь-якої стандартної гальмівною ручкою, при правильному мастилі навколишня температура слабо впливає на роботу гальма, а масло в гідравліці взимку може застигнути

Гібридні, за експлуатаційними характеристиками і надійністю займають проміжне положення.

Рекомендації по вибору тієї чи іншої системи дискових гальм

Якщо Ви не обмежені в коштах, займаєтеся спортом, екстримом, дуже агресивним туризмом у вихідні дні недалеко від населених пунктів, автомагістралей і залізниць або просто ганяєте зі "свистом" по місту то можна рекомендувати гідравліку.

Якщо кошти Ваші обмежені, важлива надійність і простота ремонту з мінімумом витрат, якщо займаєтеся туризмом, особливо багатоденним, живете далеко від сервісних центрів - оптимальний вибір механічні або гібридні гальма.


ОЛІМПІЯ
Україна м. Винница вул. Cоборна 99
+38 (093)8892211
         
Веломагазин від срібного призера Олімпійських ігор П. Хникіна